Projekt

Byainfo-verksamheten

Hitis byainfo fungerar i samband med biblioteket och finns på adressen Stormnäsvägen 28, Hitis. Öppettider:

Vinter ti 11-15, ons 11-15, to 16-19

Sommar ti-on 10-15, to 14-19, fre-lö 10-15

Här är några exempel på tjänster som byainfon erbjuder / kan erbjuda:

Hjälp med byråkrati i samband med olika myndighetsärenden, skatteverket, FPA och dylikt

Tekniskt stöd med uppdatering av smarttelefoner och surfplattor, rådgivning i frågor om molntjänster och övrigt i den digitala djungeln

Informationsspridning av alla de slag, var inte rädd för att ta kontakt i vilket ärende som helst! Nya tjänster som du vill sälja eller tipsa om att du själv behöver, evenemang och sammankomster, vad som helst. De huvudsakliga kanalerna vi utnyttjar är byarnas anslagstavlor samt Facebook, och även byaföreningens webbsida hålls uppdaterad.

En nyhet är att du når servicepunkten per e-post även utanför öppettiderna, på adressen bibliotek.hitis(at)kimitoon.fi dejourerar vi vardagar kl 9-18.

På sommaren fungerar vi som byns turistinfo, men inte att förglömma att det är en mötespunkt för bybor också på vintern – vårt mysiga samlingsrum med soffa och tidningar står till förfogande alltid när vi har öppet, och vid behov också andra tider. Utrymmet kan bokas för möten och sammankomster och kostar ingenting inom ramen av öppettiderna.

Tänk på infopunkten som en förlängning av byaföreningen, som arbetar på frivillig basis och gör allt som står i vår makt för att hålla orten levande, utan att sträva efter egen vinst.

Hur kan du hjälpa till?

Fundera aktivt vad vi kan göra för att förbättra din vardag! Besök biblioteket och byainfon, och kom och diskutera och berätta om dina önskemål. Som alltid är vi tacksamma för alla idéer och positivt engagemang.

Byainfo-projektet finansieras via Programmet för utvecklingen av landsbygden i Fastlandsfinland 2014-2020. Finansieringen är sökt via Leader-gruppen I samma båt – samassa veneessä och projektet förverkligas inom området för Egentliga Finlands ELY-central.

Även Svenska Kulturfonden har bidragit till genomförandet av projektet.

Bevarandet av byängarna

För att bevara byns ängar används de sommartid som betesmark för nötkreatur. Denna verksamhet inleddes som ett Leader-projekt år 2002 och sedan dess har djur betat på ängarna varje år med undantag av 2016. Djuren ägs av deras uppfödare medan de vistas i hagen under sommaren. Mot slutet av året säljs köttet till självkostnadspris till intresserade föreningsmedlemmar. Skötsel och underhåll av hagens stängsel m.m. sköts med talkokrafter. Hitis frivilliga brandkår brukar sköta brännandet av gräset i hagen på våren.