Boken Vårt Hitis är ute!

Boken är skriven på talko av nuvarande och tidigare ortsbor. Bokkommittén har letts av Johan-Gustav Knuts, och Sam Cygnel har fungerat som bokens redaktör.

Boken säljs på följande platser:

Hitis: Biblioteket och Byainfon, Holmströms lanthandel, Backom café

Rosala: Vikingacentret, TB Marin

Kasnäs: Kasnäs Hotell och Bad

Dalsbruk:  Antikvariat Kojan, Stigs foto & kontor

Dragsfjärd: Café Vivan

Kimito: Pappersboden, Sagalunds museum

Hangö: Tias bokhandel

Ekenäs: Toppen, Kungsgatan

Du kan läsa om Hitis-boken på Radio Vega Åbolands nätsida

Kontakta oss på info@hitisbyaforening.fi om du vill beställa den direkt från Hitis kyrkoby byaförening. Vid behov levererar vi per post med ett prispåslag om 5,20 € för portot (inom Finland).

Vi har långt till ett positivt resultat i bokprojektet, men om vi någon dag kommer upp på plus används vinsten till förmån för Hitis kyrkoby och dess omnejd.

Boken fick ett fint mottagande vid lanseringen i Furutorp den 10.7.2019.

Bokgruppen samlad vid lanseringen.

Från vänster: Jan-Christer Gustafsson, Johan-Gustav Knuts, Brita Granholm, Anita Österberg, Marica Fihlman, Ebba Ljungqvist och Helena Söderman

Lanseringen drog en stor publik till Furutorp

Bokgruppens ordförande Johan-Gustav Knuts (till vänster)  och ordförande för Hitis kyrkoby byaförening Jan-Christer Gustafsson studerar den nya boken.

Hitis-Rosala byastigen 2019

Byastigsbroschyren 2019 täcker både Hitis och Rosala, i broschyren finns även händelsekalendern för 2019. Du hittar den i elektroniskt format här:

Svenska

Suomeksi

In English

Kom ihåg att följa byainfon (Hitis bibliotek & byainfo) på Facebook för uppdateringar om aktuella händelser på öarna! Och kom också ihåg att utnyttja byainfon som informationskanal. Hämta din broschyr eller din lapp för anslagstavlan till bibban, så hjälps vi åt att sprida infon!

Bryggan i Vikare välkomnar besökare

Den före detta kommunägda flytbryggan i Vikare, som i likhet med ”skärgårdens finaste utedass” numera sköts av byaföreningen, har reparerats på talko. Bryggan är tillgänglig för alla besökare i byn. Dagtid är det gratis att angöra bryggan, men vi hoppas att övernattande båtfarare betalar en frivillig avgift till vårt konto Nordea FI76 1638 3500 0201 12 för att hjälpa oss finansiera det fortsatta underhållet. Bryggan är för tillfället den enda allmänna bryggan i byn, och vi hoppas att den skall betjäna alla besökare väl.

Vattendjupet vi bryggans yttre kant är ca 3 m vid normalt vattenstånd.

Vi vill för tydlighetens skull påpeka att förtöjning sker på egen risk.

Den gamla förbindelsebåtsbryggan är borta. Byaföreningen utreder möjligheterna och alternativen för en ny brygga.

Byainfo-verksamheten

Hitis byaförening fick understöd från EU för att utveckla byainfon. Vad betyder detta för dig?

Här är några exempel på tjänster som byainfon erbjuder / kan erbjuda:

Hjälp med byråkrati i samband med olika myndighetsärenden, skatteverket, FPA och dylikt

Tekniskt stöd med uppdatering av smarttelefoner och surfplattor, rådgivning i frågor om molntjänster och övrigt i den digitala djungeln

Informationsspridning av alla de slag, var inte rädd för att ta kontakt i vilket ärende som helst! Nya tjänster som du vill sälja eller tipsa om att du själv behöver, evenemang och sammankomster, vad som helst. De huvudsakliga kanalerna vi utnyttjar är byarnas anslagstavlor samt Facebook, och även byaföreningens webbsida hålls uppdaterad.

En nyhet är att du når servicepunkten per e-post även utanför öppettiderna, på adressen bibliotek.hitis(at)kimitoon.fi dejourerar vi vardagar kl 9-18.

Inte att förglömma en mötespunkt för bybor också på vintern – vårt mysiga samlingsrum med soffa och tidningar står till förfogande alltid när vi har öppet, och vid behov också andra tider. Utrymmet kan bokas för byns möten och sammankomster och kostar ingenting.

Tänk på infopunkten som en förlängning av byaföreningen, som arbetar på frivillig basis och gör allt som står i vår makt för att hålla orten levande, utan att sträva efter egen vinst.

Hur kan du hjälpa till?

Fundera aktivt vad vi kan göra för att förbättra din vardag! Besök biblioteket och byainfon, och kom och diskutera och berätta om dina önskemål. Som alltid är vi tacksamma för alla idéer och positivt engagemang.

Byainfo-projektet finansieras via Programmet för utvecklingen av landsbygden i Fastlandsfinland 2014-2020. Finansieringen är sökt via Leader-gruppen I samma båt – samassa veneessä och projektet förverkligas inom området för Egentliga Finlands ELY-central. Även Svenska Kulturfonden har bidragit till projektet.

Byahandlingsplan /Kylätoimintasuunnitelma

Arbetet med uppgörandet av en byahandlingsplan har nått den första milstolpen i början av 2018. Resultatet hittar du här: Hitis byahandlingsplan januari 2018.

Stort tack till alla som besvarade enkäten och bidrog med sina idéer och tankar. Planen fokuserar på konkreta mål vi hoppas kunna förverkliga på relativt kort sikt med egna krafter och genom gott samarbete. Alla som är intresserade att bidra på något sätt är varmt välkomna med. Vi hoppas den goda och konstruktiva diskussionen fortsätter. Nya idéer är alltid välkomna.

Kylätoimintasuunnitelman ensimmäinen versio on valmistunut (toistaiseksi olemassa vain ruotsiksi – linkki yllä). Iso kiitos kaikille jotka osallistuivat kyselyyn. Toivomme aktiivista ja vilkasta yhteistyötä näiden ja mahdollisesti uusienkin tavoitteiden saavuttamiseksi.

Här hittar du enkäten:   Hitis byahandlingsplan

Tästä pääset kyselyyn:  Hiiitisten kylätoimintasuunnitelma

SVAREN I STAPELFORM / VASTAUKSET KAAVIOINA (ruotsiksi)

SAMMANDRAG AV VERBALA SVAR

TEKSTIVASTAUSTEN YHTEENVETO

Verksamhetsplan för 2017

Hitis kyrkoby byaförening årsmöte 18.3.2017_protokoll

Läs också medlemsbrevet med information om medlemsavgifter och sommarens koprojektet.

En ny informationstavla har satts upp vid kapellplatsen.

Kommundirektörens besök i Hitis

Du kan ta del av dikussionerna genom att följa länken nedan

Kommundirektörens besök 9.6.2016

Inspektering av nya brandstationen