Händelsekalender 2018

Tapahtumakalenteri 2018

Activity Calendar 2018

Byainfo-verksamheten

Hitis byaförening fick understöd från EU för att utveckla byainfon. Vad betyder detta för dig?

Här är några exempel på tjänster som byainfon erbjuder / kan erbjuda:

Hjälp med ”pappersarbete” (läs: digitalt nuförtiden) i samband med olika myndighetsärenden, skatteverket, FPA och dylikt

Tekniskt stöd med uppdatering av smarttelefoner och surfplattor, rådgivning i frågor om molntjänster och övrigt i den digitala djungeln

Informationsspridning av alla de slag, var inte rädd för att ta kontakt i vilket ärende som helst! Nya tjänster som du vill sälja eller tipsa om att du själv behöver, evenemang och sammankomster, vad som helst. De huvudsakliga kanalerna vi utnyttjar är byarnas anslagstavlor samt Facebook, och även byaföreningens webbsida hålls uppdaterad.

En nyhet är att du når servicepunkten per e-post även utanför öppettiderna, på adressen bibliotek.hitis(at)kimitoon.fi dejourerar vi vardagar kl 9-18.

Inte att förglömma en mötespunkt för bybor också på vintern – vårt mysiga samlingsrum med soffa och tidningar står till förfogande alltid när vi har öppet, och vid behov också andra tider. Utrymmet kan bokas för byns möten och sammankomster och kostar ingenting.

Tänk på infopunkten som en förlängning av byaföreningen, som arbetar på frivillig basis och gör allt som står i vår makt för att hålla orten levande, utan att sträva efter egen vinst.

Hur kan du hjälpa till?

Fundera aktivt vad vi kan göra för att förbättra din vardag! Besök biblioteket och byainfon, och kom och diskutera och berätta om dina önskemål. Som alltid är vi tacksamma för alla idéer och positivt engagemang.

Byahandlingsplan /Kylätoimintasuunnitelma

Arbetet med uppgörandet av en byahandlingsplan har nått den första milstolpen i början av 2018. Resultatet hittar du här: Hitis byahandlingsplan januari 2018.

Stort tack till alla som besvarade enkäten och bidrog med sina idéer och tankar. Planen fokuserar på konkreta mål vi hoppas kunna förverkliga på relativt kort sikt med egna krafter och genom gott samarbete. Alla som är intresserade att bidra på något sätt är varmt välkomna med. Vi hoppas den goda och konstruktiva diskussionen fortsätter. Nya idéer är alltid välkomna.

Kylätoimintasuunnitelman ensimmäinen versio on valmistunut (toistaiseksi olemassa vain ruotsiksi – linkki yllä). Iso kiitos kaikille jotka osallistuivat kyselyyn. Toivomme aktiivista ja vilkasta yhteistyötä näiden ja mahdollisesti uusienkin tavoitteiden saavuttamiseksi.

Här hittar du enkäten:   Hitis byahandlingsplan

Tästä pääset kyselyyn:  Hiiitisten kylätoimintasuunnitelma

SVAREN I STAPELFORM / VASTAUKSET KAAVIOINA (ruotsiksi)

SAMMANDRAG AV VERBALA SVAR

TEKSTIVASTAUSTEN YHTEENVETO

Verksamhetsplan för 2017

Hitis kyrkoby byaförening årsmöte 18.3.2017_protokoll

Läs också medlemsbrevet med information om medlemsavgifter och sommarens koprojektet.

En ny informationstavla har satts upp vid kapellplatsen.

Kommundirektörens besök i Hitis

Du kan ta del av dikussionerna genom att följa länken nedan

Kommundirektörens besök 9.6.2016

Inspektering av nya brandstationen